A grafika otthona. A Dürer Terem története. 

Artmagazin, 2019/1, 66-71.

A Dürer Termet a grafika barátai mai napig úgy emlegetik, mint az egykor volt aranykor legszebb fejezetét, a magyar grafika „otthonát”. Működése valóban egybe esett a hazai sokszorosított grafika hatvanas években kibontakozó fellendülésével, amelynek kiteljesedésében némi része is volt azáltal, hogy a frissen készült műveket méltó keretben tárta a közönség elé. A Dürer Terem első formájában 1963 szeptemberétől 1971 decemberéig működött a Bajcsy-Zsilinszky út 52. szám alatt. Duray Lászlóné (vagy ahogy a művészek és gyűjtők ismerték: Lia néni) vezetése alatt a kis galéria körülbelül 60 kiállítást rendezett, köztük több mint 50 magyar művész önálló tárlatát. Visszatekintve is imponáló adatok ezek, amelyek némi magyarázatot adnak a hely kultikus tiszteletére.

            Működésének jellege és programja nehezen értelmezhető a Kádár-kori állami művészetpolitika és műkereskedelem háttere nélkül. A Dürer Terem ugyanis egy nagyobb, jól kidolgozott vállalat-rendszer része volt, a Képcsarnok Vállalat boltjainak egyike. Történetének gyökerei 1949-re nyúlnak vissza, amikor vagy fél tucat magán műkereskedés államosításával létrejött a Művészeti Alkotások Vállalat. A magánvállalkozások felszámolásával azok ingatlanjai és árukészlete is állami tulajdonba került, így az új konstrukció bázisát olyan nagy nevű és jól bejáratott üzletek képezték mint a Szalmássy Galéria Kossuth utcai üzlete, a Sólymosi Galéria Múzeumi körúti boltja, a Braun-féle képszalon festmény és grafikai árukészlete, az Erdélyi cég Izabella utcai művészellátó boltja, valamint a művészek által kedvelt Hoffmann képkeretező üzlete. A vállalat első éveiben főként vándorkiállításokat rendezett és a profiltisztítással volt elfoglalva (leválasztva magáról például az időközben hozzá csapott zászlókészítő és dekorációs üzem részt). 1952-ben (a kiadói, iparművészeti és kivitelező vállalattal együtt) beolvasztották az újonnan létrejött Képzőművészeti Alapba, és 1954-től már Képcsarnok Vállalat néven a gigantikus szerveződés egyik vállalataként működött tovább.[1] Ekkor megfogalmazott programja szerint feladata volt: „Képző- és ipar- és népművészeti alkotások vásárlása, elosztása, minőségi márkázása, sokszorosítása, terjesztése és értékesítése, beleértve a kiadói tevékenységet is. Művészeti kellékek és alapanyagok beszerzése és értékesítése. Keret készítés és képkeretezés elvégzése. Művészeti kiállításokon az értékesítés lebonyolítása, ilyen célból művészeti kiállítások rendezése. Egyedi művészeti alkotások bizományi forgalmazása.”[2]  A kereskedelmi vállalat működésének ideológiája szerint hivatása a művészet népszerűsítése és demokratikus hozzáférésének biztosítása volt, felvállalva azt a missziót, hogy (a giccs elleni kultúrharc jegyében) nívós műalkotásokat juttasson el az alsóbb társadalmi rétegek és vidéki lakosság otthonaiba is. Működése ennél fogva a művészet széles spektrumára kiterjedt, amennyiben gondoskodott az Alap által megrendelt művek kivitelezéséről és forgalmazásáról.

            A Képcsarnok Vállalat egyedi festmények, akvarellek és kézrajzok mellett kezdettől fogva foglalkozott sokszorosított grafikák kereskedelmével is. Az állami kultúrpolitikát a nyomtatott grafika művészi lehetőségein túl, mint a kulturális-ideológiai propaganda eszköze érdekelte, hiszen egy rézkarc nagy példányszámban sokszorosítható, könnyen szállítható és viszonylag olcsón árusítható művészeti alkotás volt. A nyomtatott grafika (elsősorban rézkarcok) iránt mutatkozó egyre nagyobb igényt a Vállalat 1957 őszén felállított rézkarc nyomdája elégítette ki, amely kezdetben egy préssel és két nyomdász szakemberrel kezdte meg a munkát a Lehel téren.[3] 1962 tavaszán készült el a Dózsa Györgyi úti korszerű grafikai műhely (Grafikai Műterem), amely négy nyomdász közreműködésével  már a minőségi rézkarcokra, színes linómetszetekre, a tömeges és művészi nyomatokra vonatkozó igényt egyaránt ki tudta elégíteni, és ahol már grafikai nemes eljárással kivitelezett (színes) üdvözlő lapok is készülhettek. A grafikai műhely számszerű teljesítménye lehengerlő volt: az új műhelyben az első évben több mint 50 ezer fekete-fehér rézkarcot és több mint 6 ezer színes rézkarcot nyomtattak.[4] A sokszorosított kép „fegyvere” azonban visszafelé is elsülhetett, így kereskedelmi forgalomba csak a Grafikai zsűri által jóváhagyott művek kerülhettek. A zsűri a művészi színvonal és témaválasztás mérlegelése után engedélyezte a sokszorosítást és tett javaslatot az alkotó tiszteletdíjára valamint a nyomtatás példányszámára.[5] A lemezre a forgalmazási jogokat megvásárló Képzőművészeti Alap tarthatott igényt, ugyanő határozta meg a művek eladási árát is.[6] A Képcsarnok Vállalat eladásai több színtéren folytak: kiterjedt bolthálózatot üzemeltetett a fővárosban és a vidéki nagyvárosokban, de ügynökhálózata révén a vidéki falakba eljuttatta műveit, az üzemek, gyárak részéről pedig tömeges megrendeléseket szerzett, miközben vásárlóinak részletfizetési lehetőséget biztosított. Ennek köszönhetően 1963-ban 3.800.000 forint értékben, 40 ezer rézkarcot adtak el, 1969-ig másfél évtized alatt mintegy 525 ezer rézkarcot értékesítettek.[7]

A nagy példányszámú (150-200) nyomatokat üzemekben, gyárakban, közületek számára vagy turisztikai céllal forgalmazták. Sok művész e jól jövedelmező, hivatalos megrendelésekkel „váltotta meg” anyagilag a szabadságát.[8] A kis példányszámú (ún. „épreuve d’artiste”) E.A. nyomatokat kiállítási célokra készítették a művészek, ezekből vásároltak a múzeumok, minisztérium és a gyűjtők. A Dürer Termet a minőségi, kis példányszámú, művészi grafika támogatásának igénye hívta életre. „A szaküzlet a grafikai ritkaságok boltja lesz, mert a bemutatásra kerülő egy-egy rézkarcból, fa és linómetszetből csupán 50 számozott példány kerül forgalomba.” – adta hírül a Vállalat saját lapja.[9] Vezetését Duray Lászlóné és Szilárd Vilmos közösen látták el. Utóbbi a művészeti tanácsadó szerepében nyilván nagy szerepet játszott a kiállítási program kialakításában. Szilárd a háború előtt is működő műkereskedő-műgyűjtő generáció tagjaként tudásával és kapcsolatrendszerével segítette a boltot.[10] Az üzlet 1963. szeptember 27-én történt megnyitását Varga Nándor Lajos mívesen rézkarcolt meghívója adta hírül, amelyen régi korokat idéző, rézkarc préssel dolgozó mester jelent meg munka közben. Ezt a formátumot a későbbi meghívók is megtartották. Szintén a nyitásra adták ki Fery Antal fametszetes szórólapját, amely így jellemezte az új bolt profilját: „A Dürer teremben XX. századi mestereink egyedi alkotásait, rajzait, akvarelljeit, valamint kispéldányszámban nyomott rézkarcait, fa- és linómetszeteit, ex-libriseit és a Kisgrafika Barátok Körének művészi kiadványait találhatja.” A bolt tehát nem foglalkozott antikvár jellegű, 18-19. századi nyomatok forgalmazásával, profilja a kortárs grafika, azon belül az egyedi rajz, akvarell és sokszorosított grafika értékesítése volt. A magyar grafika klasszikus, nagy generációjához való kötődést nem csak Varga Nándor Lajos személye jelezte, hanem az is, hogy a nyitásra a Vállalat az 1960-ben elhunyt Szőnyi István hagyatékának 92 rézlemezéről 50 példányos új levonatokat készítetett, és ebből albumot állított össze. A bolt legfőbb hivatása (missziója) tehát a kis példányszámú (ún. I. kategóriájú) grafikák bemutatásával és forgalmazásával, a kortárs művészi grafika speciális gyűjtő rétegének megteremtése volt. „1964-től pár éven át működött az ún. «kiemelt grafika» kategória, amelynek zsűrije a nem megrendelt, igazi műveket 50 példányos sokszorosításra fogadta el. Ezek a számozott grafikák nem tűntek el a süllyesztőben, gyűjtőkhöz kerültek, a Dürer Teremben, rendes galéria-környezetben árusították őket. Itt adtam el a főiskolai diplomamunkáimat, amikre nem kaptam diplomát.” – emlékezett vissza Maurer Dóra.[11]

A Dürer Terem a Képcsarnok Vállalat kiterjedt bolthálózatának részeként jött létre. Vele párhuzamosan, a hatvanas években a vállalat a fővárosban működtette a Mednyánszky Termet, Derkovits Termet, Paál László Termet, Csók Galériát és a Vörösmarty téri, új székházban megnyitott Csontváry Termet.[12] Noha grafika árusításával és olykor kiállításával valamennyi foglalkozott, a grafika kizárólagos bemutatását egyedül a Dürer Terem szolgálta. Alapítása és fenntartása e tekintetben a vállalat részéről is egyedi kísérlet volt. A bolt kereskedelmi tevékenysége, árukészlete ma már nehezen rekonstruálható, a magyar grafika története szempontjából leginkább az ott rendezett kiállítások jelentősek. A helység szűkös volta ellenére – ahol optimálisan maximum 30-40 nagyobb grafika fért el – a Dürer Terem a magyar grafika legfontosabb kiállító helye lett. Az ott rendezett tárlatokon a magyar grafika legjobbjai jelentek meg, s minden tárlatot a sajtó élénk érdeklődése kísért.[13] Az őszi nyitást követően, az első tárlat a magyar modernizmus jelentős alakja, az ötvenes években Békásmegyerre visszavonult Gadányi Jenő rajzaiból, akvarelljeiből mutatott be válogatást. Az évet a bolt a fiatal grafikusnemzedék egyik legjobbja, Würtz Ádám tárlatával zárta. Már ekkor hagyománnyá vált, hogy a Dürer-terem meghívóit a kiállító művészek egyedi, általában rézkarcolt grafikái kísérték. Olykor egy mester kiállításának meghívója két különböző kompozíció kísértében is megjelent (pl.: Gadányi, Kondor, Feledy, stb.). A tipográfiailag is igen ízléses, igényes meghívók önmagukban gyűjtői darabok lettek.[14] Az egyedi meghívókhoz egyedi plakátok kapcsolódtak. A plakátok fejlécén Dürer rajzoló mesterének alakja jelent meg, az alatta hagyott üres térbe a művészek kézzel vagy nyomtatva helyezhették el a rájuk jellemző képet. Ily módon a kis példányszámú plakátok úgyszintén unikális darabokká váltak.

Színvonalas bemutatóinak köszönhetően a Bajcsy-Zsilinszky úti kiállítótér rövid idő alatt a kortárs művészet fontos színtere lett. „Alig egy éve nyílt meg e kis kiállítóterem, a kortárs grafikus művészek alkotásait bemutató Dürer-terem, és máris rangos helyet vívott ki magának. Minőség és sokrétűség — ez jellemzi az itt rendezett tárlatokat” – értékelte működését 1964 őszén Németh Lajos.[15] A Dürer Terem az első két évben havi rendszerességgel rendezett tárlatokat, 1966-tól már csak két havonta nyitott új kiállítást. A tárlatok nagy része egyéni bemutató volt, de évente akadt egy-egy csoportos tárlat is, így például 1964-ben a Petőfi Irodalmi Múzeummal közösen rendezett Madách-emlékkiállítás, ahol Az ember tragédiájának kortárs grafikai illusztrációi jelentek meg, a Kisgrafika Baráti Körének bemutatói vagy 1966-ban pécsi grafikusok csoporttárlata. Annak dacára, hogy a kiállítások mögött üzleti megfontolások is álltak, a bemutatók a magyar grafika spektrumának gazdag és nívós összképét nyújtotta. A kiállítók között ott voltak a nagy generáció képviselői (Hincz Gyula, Martyn Ferenc, Beron Gyula, Aszódi-Weil Erzsébet), és a legfiatalabb tehetségek (Szász Endre, Kass János, Reich Károly, Kondor Béla, Stettner Béla, Maurer Dóra, Gyulai Líviusz, Pásztor Gábor, Gácsi Mihály, Gross Arnold, Ágotha Margit), a sokszorosított grafikák mellett akadt egyedi kézrajzokat bemutató tárlat is (Borsos Miklós, Barcsay Jenő, Szántó Piroska).

A szakmailag kiváló program ellenére azonban a bolt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A belvárosi bevásárló negyeden kívül eső elhelyezkedése miatt csak kevesen találhattak rá, a célközönség körébe tartozó turisták kevésbé. Bár Supka Magdolna 1970-ben még derűlátóan azt írta, hogy a Dürer Terem működésének köszönhetően a grafika felébredt Hamupipőke-álmából és immár a fiatal, kevéssé fizetőképes vásárlók körében is kedveltté vált, a kortárs grafika kiemelkedő színvonala ellenére sem tudta megtalálni az utat a szélesebb közönséghez.[16] Az 1968 után kibontakozó új gazdasági mechanizmus a Képcsarnok Vállalatot is új üzletpolitikára kényszerítette, a grafika viszonylag alacsony árszintje pedig hosszú távon nem finanszírozta egy önálló bolthelység fenntartásának költségeit. A Dürer-terem teljesítménye a hatvanas évek végén negatívba fordult, így 1971-ben a Vállalat a bolt bezárása mellett döntött. Utolsó kiállítását, Zala Tibor grafikáinak bemutatóját 1971 november 3-án Supka Magdolna, a grafika egyik legértőbb támogatója, a Grafikai zsűri állandó tagja nyitotta meg. A bolt helyén 1972-ben Stúdió Galéria néven a Fiatal Művészek Stúdiójának galériája nyílt meg.[17]

A Dürer Terem újraélesztésére egy évtized múltán történt kísérlet: az új üzlet azonos néven 1983 decemberében a korábbinál lényegesen jobb helyen, a Váci utca 16. szám alatt nyitotta meg kapuit.[18] Elődjéhez hasonlóan ez a bolt is rendszeresen rendezett tárlatokat. Első kiállítását a biztos közönségsikert ígérő Gross Arnold műveiből rendezte. Újdonság volt, hogy az új Dürer Terem profilját grafika és kisplasztika közösen alkotta, így a tárlatokon gyakori volt szobrász és grafikus közös bemutatkozása. Kiállítói között a magyar grafika nagy generációjának olyan klasszikus mesterei szerepeltek, mint Rékassy Csaba, Würtz Ádám és Gyulai Líviusz, a fiatalabbak közül pedig Banga Ferenc, Stefanovits Péter és Almásy Aladár.

Mint oly sok más kisgalériát, a rendszerváltás diktálta új gazdasági gondolkodás az új Dürer Termet is elsodorta. 1991-es bezárásával a magyar grafika második virágkora zárult le. A belvárosban azóta sincs olyan kiállítótér, amely programszerűen bemutatkozási lehetőséget biztosítana a magyar grafika nagy mestereinek és fiatal alkotóinak.

Így egyelőre csak egy párhuzamos valóságban létezik egy belvárosi grafikai galéria, egy otthonos kis hely, ahol a falakon kiállítás, a mappákban válogatottan jó művek, a polcokon pedig magyar grafikusok katalógusai és monográfiái várják az érdeklődőket, a hátsó traktusban jól felszerelt műhellyel, ahol rézkarcolni is lehet, vagy pólót szitázni… Ez lehetne a magyar grafika otthona.


[1] A Képzőművészeti Alap és a korszak kulturális intézményrendszerének mélyreható történeti analízisét nyújtotta: Horváth György: A művészek bevonulása. a képzőművészet politikai irányításának és igazgatásának története 1945-1992. Corvina, Budapest, 2015. című kötetében. E cikkhez nyújtott segítségét ezúton is köszönöm Horváth Györgynek, Marsó Dianának és Csanády Andrásnak.

[2] Török Béla: 20 év. Paletta, 1969/1, 3-8.

[3] Rozgonyi Ernő: Őt éves a rézkarcnyomda. Paletta, 1962/3, o. n.

[4] Az új műhelyben 1962-ben 50.505 fekete-fehér rézkarc, 6.248 színes rézkarc, 86.784 üdvözlőlap, a próbanyomatokkal együtt összesen 145.737 karc készült. – Amíg a kép eljut a vevőhöz. A grafikai műteremben. Paletta, 1964/10-11, 2-3.

[5] G. O.: Amíg a kép eljut a vevőig. Paletta, 1963/4, 7.

[6] Uo.; A Vállalat belső terjesztésű Paletta című folyóiratának 1962-ben készült riportja szerint a grafikai zsűri tagjai a Képcsarnok Vállalat képviseletében Bokor Vilmos művészeti vezető, lektora Bényi Lászlóné Supka Magdolna és két grafikus művész voltak. A vidéki zsűrik helyi képcsarnoki és alkotói képviselőkkel bővültek ki. Ekkor a fővárosban heti 20-25 grafika bírálatára került sor. Minden beérkezett műről nyilvántartó karton készült. A tiszteletdíjat a Képzőművészeti Alapon keresztül kapta meg az alkotó.

[7] Paletta, 1964/7, 1.

[8] Maurer Dóra erről így vallott: „Rézkarc megrendelésekből éltem. A Képcsarnok Vállalat a végzett grafikusokat megbízásokkal látta el, például rézkarcot kellett készíteni a soproni Bányász Múzeumnak vagy valamelyik nagyüzemnek, például Szőnyben, az olajfinomítónak. Ezeket a megrendeléseket ügynökhálózat cserkészte be. A 30×40 cm-es fekete-fehér rézkarc elkészítése nem vett el túl sok időt, szórakoztató is volt, stoppal beutaztam az országot, és mellette békésen foglalkozhattam a saját munkáimmal. Évente három-négy megrendelésből jól meg lehetett élni, még arra is telt, hogy külföldre utazzam. 1963-ban több hónapon át körbearaszoltam Olaszországot és Görögországot.” – Bácskai Sándor: A fotogramnak az a lényege, hogy minden kép igaz. Beszélgetés Maurer Dóra képzőművésszel, egyetemi tanárral. Fotóművészet, 2014/4, 3-15.

[9] Grafikai bolt nyílik szeptemberben… Paletta, 1963/1, 2.

[10] Szilárd Vilmos a háború előtt a Mária Valéria utcában működtetette műkereskedését, ö volt az 1927-1931 között kiadott A műgyűjtő című folyóirat főszerkesztője, jelentős keleti magángyűjteménye volt. A háború után – Fränkel Józseffel együtt – tagja volt az Ernst aukciós házat működtető konzorciumnak, majd a BÁV műtárgy szakértőjeként működött. – Ld. még: Gréczi Emőke: Szürke évtizedek, páratlan gazdagság. Adalékok a Bizományi történetéhez. Műértő, 2013. szeptember, 13.

[11] Topor Tünde: Mindig tisztább formákkal dolgozik az ember, nem összemaszatolva… Interjú Maurer Dórával. Artmagazin, 94. szám, 2017/2, 8-17.

[12] Az egykori virágzó bolthálózat mára megszűnt, egyedül a Derkovits-terem működik eredeti funkciójában, a Forrás Galéria kiállító termeként. – A folyamatról: Feledy Balázs: Megszűnő galériák – születő galériák. Kórkép – korkép a kortárs képzőművészet bemutatási lehetőségeiről. Kortárs, 2012/11, 72-76.

[13] A Képzőművészeti Alap hozzávetőleg kétezer tagjából a hatvanas években mintegy 300 grafikus volt (1962: 329, 1963: 352, 1964: 362). – Horváth György i. m. CD-melléklet adatai.

[14] A Dürer-terem plakátjai. Paletta, 1864/1, 17.

[15] Németh Lajos: Bencze László grafikái a Dürer-teremben. Kortárs, 1964/11, 1143.

[16] Supka Magdolna: A Dürer-terem és a magyar grafika. Műgyűjtő, 197062, 37-38.

[17] A Stúdió Galéria 1994-ig működött ezen a helyen. Az épület ma irodaház, az egykori kiállítótérben bank üzemel.

[18] Soós Imre: Az új Dürer terem kiállításairól. Kisgrafika, 1985/2, 8-10.